Club de Rem Badalona

LA TÈCNICA DEL REM

Hola! Si has arribat fins aquí és que tens ganes de conèixer l’esport que tant ens agrada i que tant gaudim. En aquesta pàgina trobaràs un seguit de vídeos en els quals aprendràs la tècnica bàsica tant del rem de banc fix com de l’ergòmetre, la màquina que simula el treball a l’aigua, això com les embarcacions del banc fix explicades amb més detall i, evidentment, com fer un estrop! La corda que lliga el rem a l’embarcació, l’eina essencial de qualsevol vogador.

El rem és un esport nàutic on les embarcacions són propulsades per la força dels esportistes, que van asseguts d’esquena a la direcció que es desplaça l’embarcació. Existeixen dues modalitats: el banc fix i el banc mòbil. Nosaltres practiquem habitualment la primera.

En el banc fix, el banc on van els/les vogador/es està subjecte a l’embarcació, per tant, les cames no es desplacen per moure el cos, a diferència del banc mòbil. La tècnica de rem consisteix en l’extensió de les cames i el cos al mateix temps i flexió de braços a continuació.

Abans d’entrar més amb la tècnica, comencem amb una breu explicació de les embarcacions que disposem: el llagut català, el llaüt mediterrani, el batel i la trainera.

LLAGUT CATALÀ

És una embarcació nascuda dels llaguts de pesca o del transport de mercaderies al mediterrani. Aquest portava una vela, normalment llatina, que per practicar aquest esport, s'ha extret. Actualment, els llaguts de competició pesen mínim 200 kg i hi voguen 8 esportistes i un timoner, que dirigeix el rumb de la barca. És diferència del llaüt mediterrani perquè en el català tant la popa com la proa es troben lleugerament elevades.

LLAÜT MEDITERRÀNI

És un bot molt més lleuger que el llagut català, els de competició acostumen a pesar uns 150 kg. A més a més, la forma és diferent, en el cas del llaüt la popa i la proa no estan elevades formant l'arqueig característic del llagut català. La seva forma s'assembla més aviat a la del falutx valencià. Hi voguen 8 persones i un timoner/a. Les competicions amb aquesta barca s'acostumen a realitzar a Catalunya, Andalusia i el País Valencià.

BATEL

Embarcació de quatre remer/es i un patró, nom amb el qual es denomina al timoner en els bots que no porten un timó. En aquests casos el rumb s'acostuma a dirigir amb un rem, més curt que el dels vogador/es. Els remer/es es disposen un darrere l'altre; normalment (encara que això pot variar) cada vogador/a rema pel costat contrari al de què té davant, remant el popa (remer més proper al patró) per babord o per estribord. El pes mínim per a competir són 70 kg.

TRAINERA

Són embarcacions de 13 remers i un patró típiques del País Basc i Galícia, encara que també es practiquen a altres comunitats del Cantàbric. Els vogadors se situen per parelles, un a babord i l'altre a estribord. Mentre que el tretzè remer se situa a la proa (és per això que rep el nom de proel) i és l'encarregat d'utilitzar la pica, un rem curt que serveix, sostingut a la proa de la trainera, per forçar el gir d'aquesta, juntament amb el patró, que porta un rem més llarg que el de la resta d'esportistes.
Llagut_Martita Moreno_Tècnica Rem_Mobil

LLAGUT CATALÀ

És una embarcació nascuda dels llaguts de pesca o del transport de mercaderies al mediterrani. Aquest portava una vela, normalment llatina, que per practicar aquest esport, s'ha extret. Actualment, els llaguts de competició pesen mínim 200 kg i hi voguen 8 esportistes i un timoner, que dirigeix el rumb de la barca. És diferència del llaüt mediterrani perquè en el català tant la popa com la proa es troben lleugerament elevades.

Llaüt_Photosport Cambrils_Tècnica Rem_Mobil

LLAÜT MEDITERRANI

És un bot molt més lleuger que el llagut català, els de competició acostumen a pesar uns 150 kg. A més a més, la forma és diferent, en el cas del llaüt la popa i la proa no estan elevades formant l'arqueig característic del llagut català. La seva forma s'assembla més aviat a la del falutx valencià. Hi voguen 8 persones i un timoner/a. Les competicions amb aquesta barca s'acostumen a realitzar a Catalunya, Andalusia i el País Valencià.

Batel_Nuria Benitez_Tècnica Rem_Mobil

BATEL

Embarcació de quatre remer/es i un patró, nom amb el qual es denomina al timoner en els bots que no porten un timó. En aquests casos el rumb s'acostuma a dirigir amb un rem, més curt que el dels vogador/es. Els remer/es es disposen un darrere l'altre; normalment (encara que això pot variar) cada vogador/a rema pel costat contrari al de què té davant, remant el popa (remer més proper al patró) per babord o per estribord. El pes mínim per a competir són 70 kg.

Trainera_Eric Castilla_Tècnica Rem_Mobil

TRAINERA

Són embarcacions de 13 remers i un patró típiques del País Basc i Galícia, encara que també es practiquen a altres comunitats del Cantàbric. Els vogadors se situen per parelles, un a babord i l'altre a estribord. Mentre que el tretzè remer se situa a la proa (és per això que rep el nom de proel) i és l'encarregat d'utilitzar la pica, un rem curt que serveix, sostingut a la proa de la trainera, per forçar el gir d'aquesta, juntament amb el patró, que porta un rem més llarg que el de la resta d'esportistes.

Com que una imatge val més que mil paraules, t’adjuntem dos vídeos que et detallaran més a fons aquestes embarcacions de banc fix:

El rem es pot practicar tant dins com fora de l’aigua, és per això que et deixem aquí dos vídeos que expliquen tant la tècnica del banc fix, la modalitat de rem que nosaltres principalment fem, com també la tècnica de l’ergòmetre, la màquina de rem que simula el que habitualment faríem a l’aigua.

Com hem dit abans, l’estrop és la corda que uneix el rem a l’embarcació. El punt de suport es diu escàlem, que està reforçat per una escalemera que el fa més resistent. El material amb el qual es fabriquen acostuma a ser niló (popularment conegut com a nylon®) o espart, encara que aquest segon acostuma a ser un reforç al niló més que ser el material principal. Per a fer un estrop, el niló es va enrotllant fins que fa la forma rodona característica de l’estrop. Sembla difícil, però amb un vídeo veuràs que és molt fàcil. I si vols, es poden posar fils de niló de colors per a personalitzar-lo!

Per últim, et deixem aquí cinc nusos que no només et seran útils per remar, sinó per qualsevol activitat nàutica.

Estem segurs que després d’aquests vídeos tens ganes de venir a provar i veure amb els teus propis ulls “què és això del rem”. Si tens ganes de descobrir un esport nàutic, divertit, emocionant i t’agraden els reptes, vine a remar amb nosaltres! Segurs que repetiràs.

Fotografies (per ordre d’aparició): Dani Querol (portada), Marta Moreno (Llagut), Photosport Cambrils (Llaüt), Núria Benítez (Batel), Eric Castilla (Trainera) i Helena Guasch (peu de pàgina).